sunnuntai 13. elokuuta 2017

Kauneustuotteet raskaudessa

Mielipiteitä on paljon tästä aiheesta.

Osa kannattaa sitä, että raskauden aikana eletään luomusti ja eletään ilman meikkejä ja muita kemikaaleja. Osa vaihtaa dödöt rexonasta luomu versioon, samoin muut kauneudenhoitotuotteet. Osa taas ei tee mitään muutoksia. En tiedä mikä on ns. oikein ja mikä on väärin, ja että onko sellaista edes olemassa?

Itse olen ennen raskautta tykännyt värjätä hiukset säännöllisesti kampaajalla. Pari kuukautta kerkesin käyttämään volyymi ripsipidennyksiä ja olen ostanut kasan meikkejä. Nyt näin raskaana, en ole käynyt kampaajalla värjäyksessä, kuulemma ekalla kolmanneksella se ei ole kannattavaa? Tiedä sitten, mikä on totuus, mutta näin olen toiminut. 25.8 mulla on kampaajalle aika, haluaisin ehkä vähän raitoja? Onko hiustenvärjääminen oikeesti niin kauhea asia, kun mitä olen kuullut?! Ja tällä hetkellä taistelen ajatuksen kanssa, että perunko ajan vai en?  Ripsienpidennyksistä luovuin ja niin olisin toiminut muutenkin syksyn tullen ilman raskauttakin. Meikkiä käytän vain muutenkin harvoin (silti niitä on pitäny ostaa kauhea määrä, huoh naiset!!!) Rasvat ovat ihan normirasvoja, samoin dödöt. En ole itse alkanut mitään hirveitä muutoksia tekemään. Jotenkin tahdon ajatella, että tiedämmekö me ihmiset nykyään liikaa kaikesta ja näin pelätään kaikkea, koska jostain voi EHKÄ aiheutua jotain?

Toivottavasti saitte mun ajatuksista vähän edes kiinni. Kertokaa omia ajatuksia, tahdon kuulla :)

Pssst! Tänään alkoi 13. raskausviikko (rv12+0 - 12+6)


Tässä mun lemppari tuotemerkki, jonka pitäis olla luomukosmetiikkaa, tää on ehkä ainut mikä kuuluu mun miltei jokapäiväiseen käyttöön muutenkin :) ja kuvan lainasin röyhkeästi Googlesta.

9 kommenttia:

  1. Itse pidän noita rajoituksia ihan höpöhöpönä. Olin itsekin käymättä kampaajalla kyllä tuon 12 ekaa viikkoa, mutta sen jälkeen olen värjännyt ihan normaalisti. Kysyin asiaa kampaajaltakin ja hän oli kanssani samoilla linjoilla, ettei värjääminen vahingoita mitään. Yhtälailla pitäisi kulkea suusuojain päässä, ettei pakokaasut ja muut saasteet vahingoita sikiötä.
    Meikki ym. asioita en edes ole tajunnut miettiä. Ei kai ihan oikeasti joku meikkivoide imeydy ihon läpi sikiöön? Ja vaikka imeytyisi, niin onko se muka niin haitallista? Itse olen noudattanut maalaisjärkeä ja jos joku asia itsestä tuntuu väärältä, niin jätän tekemättä. Jokaiseen asiaan raskaudessa on yhtä monta mielipidettä kun raskaana olijoitakin.
    Ihanaa raskausaikaa <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse koitan myöskin maalaisjärjen pitää tässä touhussa. Itse kyllä meikkaan perus Lumenen meikeillä + sadoill muilla eri merkeillä jos siltä tuntuu, mutta olen joskus lukenut, että joku vaihtanut meikit vain ja ainoastaan luomukosmetiikkaan. Mutta jos kaikelta haluaisi suojautua, ehkä parhain vaihtoehto näin kärjistetysti on sitoa itsensä sänkyyn kiinni, ettei vaan sattuis mitään.

      Poista
  2. Mä en vaihtanut tuotteita, mutta hajuvettä en käyttänyt raskausaikana, sillä eläinkokeissa on tullut ilmi jonkinlaista näyttöä siitä, että hajuveden jotkin ainesosat voisivat vaikuttaa poikasikiön tulevaan hedelmällisyyteen. Tyttösikiöön vaikutusta ei kai ollut. Kynsilakat mulla on muutenkin 5- tai 7-free, joten lakkailin silloin tällöin. Normaalisti mulla on aina lakkaa. Hiuksia en värjää, joten sen suhteen ei muutoksia tarvinut tehdä.

    Vähän varauksella suhtaudun minäkin kaikenlaiseen "pelotteluun", sillä kosmetiikka lienee kuitenkin suht pieni paha verrattuna juurikin esim. ilmansaasteisiin .

    Toivoisin kuitenkin neuvolaankin jonkinlaista asiantuntijuutta näihin kosmetiikka-asioihin liittyen. Kun kysyin, että voiko retinolia ja/tai kemiallisia kuorintoja käyttää raskausaikana, niin neuvolatäti oli että "täh??". Kuitenkin odottavien äitien keski-ikä nousee koko ajan, joten syytä olisi neuvolassakin tutustua anti-aging ainesosiin, sillä kysymyksiä saattaa tulla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hajuvedestä en ollut kuullutkaan, että siitä olisi haittaa. Käytän kyllä sitäkin suht harvoin, kun hoitajana en voi oikein tuoksua voimakkaasti töissä ja sama homma kynsilakan kanssa.
      Mutta tuo on kyllä ihan totta, että hirmu vähän näistä asioista puhutaan neuvoloissa, mutta uskon että joskus sekin aika koittaa. Kiitos paljon kommentistasi :)

      Poista
  3. En rajoittanut minkään tuotteiden käyttöä, koen sen hieman liioitteluna. Hiuksia raidoitin raskauden aikana kaksi kertaa, ripsien pidennykset otin vain kerran vaikka normaalisti ne minulla olivat vuosia melkein yhtäjaksoisesti, mutta syystä että alkuraskaudessa olin niin huonovointinen että pelkäsin oksentavani kesken ripsien laiton ja sen jälkeen oli selällään olo mahdotonta. Loppuraskaudessa löysin tekijän joka laittoi ripset ollessani kyljelleen, mutta siinäkin oli kyllä aika tukalaa olla paikoillaan. Meikkejä käytin ihan normaalisti, samoin hajuvesiä, hiuslakkoja, dödöjä jne. Tämä kuinka itse toimin, mutta en katso kieroon jos joku haluaa olla tarkempi. Jokaisen oma päätös :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha joo mun tekee pahaa muutenkin olla ripsien laitossa niin kauan selällään ja rupee maailma pyörimään, tää pahoinvointi vielä siihen niin morjens :D mutta samaa mieltä olen, että jokainen toimii niinkuin parhaaksi näkee.

      Poista
  4. Mä en aio myöskään näistä stressiä ottaa. Toki en normaalistikaan värjää hiuksiani, meikkini maalautuu ripsivärillä ja kulmakynällä, minkä lisäksi lakkaan varpaankynnet, kum muistan/jaksan. Toki perus dödöt, shampoot, rasvat jne. on tietenkin käytössä. Eihän sitä turhaa lisäkemikaalikuormaa kehoonsa kai kannata kerätä näin raskaana ollessa, mutta on se myös loputon suo noista jo mainituista ilmansaasteista aina esimerkiksi vaatteista ja huonekaluista ym. irtoaviin kemikaaleihin. Pyrin syömään terveellisesti ja puhdasta (kuten kyllä aina) ja ennen kaikkea OLEMAAN STRESSAMATTA yhtään enempää, kuin pakollista. Helpommin sanottu kuin tehty.

    Toki faktahan on se, että etenkin miesten ja ilmeisesti myös poikasikiöiden hedelmällisyyteen vaikuttavat mm. joissakin muoveissa oleva bisfenoli A (BPA) sekä ftalaatit, joita löytyy mm. lihasta. Etenkin ftalaattien kohdalla luotan kuitenkin EU:n tiukkoihin tutkimukseen perustuviin määräyksiin. Sitä paitsi stressin haitallisista vaikutuksista alkioon/sikiöön löytyy ihan yhtä lailla tutkimuksia.

    Lyhyesti siis, en ajatellut ottaa tästä aiheesta itselleni ylimääräistä stressiä. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo ei tästä kauheesti minunkaan mielestä auta stressata. Itse koen tuon puhtaan ruoan löytämisen vaikeahkoksi kun kaikki on nykyään niin teollistettua ja kaikenmaailman suoja aineita mm. Paprikat täynnä, mutta se on vaan tätä päivää. :D

      Poista
  5. Käytän muutenkin enimmäkseen luonnonkosmetiikkaa, joten sen suhteen ei ole muutosta. Hiukset olen värjännyt viimeksi 2010, joten en värjää nytkään. Esikoisen aikaan vaihdoin dödön luonnonmukaiseen, mutta nyt olen käyttänyt satunnaisesti tavallista, koska se on tehokkaampaa varsinkin näin kesällä. Esikoisen aikaan olin muutenkin tarkempi kaikesta, kuin nyt kolmatta odottaessa.

    VastaaPoista

Kokonainen perhe

 Meidän syli täyttyi maanantaina 12.12.2022 klo.8.38, kun rakas isopieni poika syntyi rv:lla 41+1 painaen 4130g ja pituutta löytyi 53cm.  Sy...