tiistai 14. maaliskuuta 2017

hieman häistä ja perheestä

Oon joskus kuullut, että häät menee AINA ylibudjetin. Ja se on totta. Hääjuhla on kasvanut jo aikalailla siitä, mitä me ihan alkuun ajateltiin. Vierasmäärä on hieman myös kasvanut, mutta ei paljoa ja osa kutsutuista ei varmaankaan pääse paikalle.
Ollaan kyl ruvettu odottamaan juhlia jo innolla! Tulee varmasti kivaa!
Yks erittäin jännittävistä asioista on se, et mun äiti ja L:n vanhemmat eivät ole koskaan tavanneet. Ja nyt he siis näkevät viimeistään juhlissa ekan kerran. Vielä on epäselvää, että pääseekö mun äiti maistraattiin koska sillä on töitä. Ja valitettavasti mun äiti on sellanen, että työt ensin ja kaikki muu vasta sen jälkeen. Ja kyllä, vaikka kyse on oman tyttären häistä. Onnitteli jo kovasti hienosta päätöksestä ja vähän väläytteli vihreetä valoa maistraattiin saapumisesta.

Meidän perheessä äiti-lapsi-suhde on todellakin erilaista, mitä se muilla on. Huomaan nyt näin aikuisena, et äiti on enemmän kaveri kuin äiti. Ja Anssi Kelan kappaleesta tulee aina mun äiti mieleen, voisin kuvitella, et hän sanoisi näin, niinkuin biisissä sanotaan "tervetuloa maailmaan, täällä pärjätä saa omillaan" - jos joskus tarvis apua. Hän on itse katkera omasta lapsuudesta ja omasta äiti-tytär suhteestaan, että se on peilautunut omaan elämään myöhemmin. Samoin myös menetykset elämässä on tehnyt sen mitä hän on nyt. Mut vaikka äiti on vähän outo äiti, on se silti kivakin ja rakas. Hmm, ja oon tullut myös ajatukseen, että kun hän on vasta 43v ja aina joutunut tekemään lapsesta asti töitä ja sit olemaan pian teiniyden jälkeen äiti on hänen pehmeä puolensa vielä ns. kasvamatta :D
Ja mun isä tosiaan kuoli v.2004.

Tulipas avauduttua, siirryn takavasemmalle.



11 kommenttia:

  1. Mukava kuulla sun perhesuhteista! Mielenkiintoista kuinka erilaisia äiti-tytär suhteita löytyykin, ja kuinka hänen perhe suhteet on vaikuttanut teihin ja kuinka sun ja äitis tulee joskus vaikuttamana myös teijän lapseen. Itse olen miettinyt paljonkin tätä kuinka omat asiat vaikuttavat meijän (joskus tulevaan)lapseen ja kuinka mun porukat on vaikuttanut muhun ja niinedelleen..
    Ja varmasti hurjan jännittävää kun vasta häissä näkevät perheenne ekan kerran.
    Osaanottoni isäsi pois menosta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep. Paljon on asioita, joita joskus äitinä haluan tehdä toisin ja yksi niistä on se lämpö. Pullantuoksuinen leipova mamma musta ikinä tulee (koska en ole sitä nytkään), mutta rakkautta voi osoittaa onneksi muillakin tavoin :D <3

      Poista
    2. Näin se on ja jokainen näyttää omalla tavallaa ja siitä lapsi oppii tietynlaiset tavat :)

      Poista
  2. Minä olen myös miettinyt sitä paljon, että kun itselläni on ollut tosi hyvä lapsuus ja suhde omiin vanhempiin ja edelleen on, niin haluaisin sitä "perintöä" antaa eteenpäin. Se on myös jännä, miten sitä automaattisesti myös aina miettii nykyään, että miten itse minkäkin tilanteen hoitaisi, jos olisi omasta lapsesta kyse. Sitähän ei saa tietenkään ääneen sanoa, koska "kerta sulla ei ole lapsia, niin et tiedä mitään", eikä mulla ole mitään syytäkään puuttua. Ajattelenpa vaan hiljaa mielessäni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi on totta, parempi olla hiljaa... ja itsellä kans hyvä lapsuus ollut, mutta tietynlainen rakkauden osoitus lapsia kohtaan on mun äidiltä unohtunut, mitä itse kaipaan välillä vieläkin. Ehkä joskus olisi hyvä käydä joskus keskustelu oman äidin kanssa. Toki rankkaa on ollut hänelläkin jäädä leskeksi ja yh-äidiksi yllättäen ja kun samalla on täytynyt sen myötä olla äiti sekä isä. Ja mun äidinäiti ei uskontonsa vuoksi hyväksy mun suhdetta, hänen kanssaan en sen vuoksi tekemisissä ole. :(

      Poista
    2. Toikin on rankkaa, oma mummoni on lestadiolainen eikä myöskään hyväksy minua tällaisena kuin olen. Mun vanhemmilla ei ollut mitään ongelmaa ja oikeastaan isäni teki tosi selväksi mummolle, että hänen lapsiaan ei kohdella niin kuin mummo on tehnyt.
      Mutta eihän se muuksi muutu.

      Eilen kohtasin yllättäen sellaisen vauvan, joka on sijaisperheessä, koska vanhemmilla ei ole mitään tunnetta vauvaa kohtaan. Ei kummallakaan. Se on karua, ja vanhempien tausta ilmeisesti lähinnä laitoksissa. Pistää miettimään asioita, eikä oma pää edes kestä ajatella, mitä kaikkea sitä oikeasti on olemassa...

      Poista
    3. Oivoi :( mut onneks on joku joka pitää puolia! Munkaan mummo ei mua ns. "Vihaa" mutta toi hyväksyminen... hän on siis Jehovan todistaja.
      Ai kauhee toi, ettei tunne mitään lasta kohtaa :( se on kyllä kamalaa... ja sit toi kun ite toivoo lasta enemmän kuin mitään, mut sitä ei oo vaan suotu ja muut saa lapsen myös tahtomattaan.

      Poista
    4. Se on ollut kyllä monta kertaa esillä, että ei mene nallekarkit tasan näissä hommissa!

      Poista
  3. Olen varmaan ollut aika naiivi, kun en ole huomannut ajatella että tottahan omat perhesuhteet vaikuttaa tulevaisuudessa myös suhteeseen oman lapsen kanssa. Jotenkin silmiä avaavaa!

    Ja myös ihanaa ja ihan superlohduttavaa, että vaikka koet että tietynlaiset vanhemman rakkaudenosoitukset on unohtunut, niin silti äitisi on sulle rakas. Voi olla erilainen vanhempi, tehdä arviointivirheen tai uupua raskaan taakan alle - ja silti kasvattaa ihania lapsia, jotka kuitenkin rakastaa. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ja vaikka ne rakkaudenosoitukset ovat jääneet osittain, ollaan silti tekemisissä ja hyvissä väleissä :) nimittäin yks mun miespuolinen ystävä tuli kaapista ulos n.vuosi sitten ja perhe ei hyväksynyt tämän miespuolista kihlattua ja koko suku hylkäs hänet. Nyt mun ystävä omaa uuden sukunimen ja uusi elämä alkoi eri paikkakunnalla. Onneksi itselle ei koskaan käynyt noin! Ja olen niin vihainen ystävän perheelle/suvulle, koska suurin syy tälle hylkäämiselle oli uskonto. Ja ei omalle lapselleen voi tehdä noin ;(

      Poista
    2. Voi ei, ihan hirvein skenaario olis just tuo, että perhe ja suku hylkää! Onneksi teillä(kin) on välit pysyneet kunnossa. Rankkaa joutua valitsemaan, onko rauhassa oma itsensä ja onnellinen - vai valitseeko sen perheen ja sopeutuu muiden haluamaan muottiin.

      Poista

Kokonainen perhe

 Meidän syli täyttyi maanantaina 12.12.2022 klo.8.38, kun rakas isopieni poika syntyi rv:lla 41+1 painaen 4130g ja pituutta löytyi 53cm.  Sy...